Usein kysyttyä
FAQ – UKK. Usein kysyttyjä kysymyksiä Aventuran matkoista.
Mitä matkaehtoja sovelletaan varaamaani matkaan?
Noudatamme Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia yleisiä matkapakettiehtoja (YME) sekä Aventuran lisä- ja erityisehtoja, jotka korvaavat niiltä osin Yleisten valmismatkaehtojen vastaavat kohdat.
Erityismatkaehdoissa määrittelemme matkan varaus- ja loppumaksujen määrän, maksuehdot ja peruutusehdot. Ne vaihtelevat matkakohtaisesti ja löydät kunkin matkan sivuilta sitä koskevat maksu- ja peruutusehdot.
Miten varaan ja maksan matkan?
Lue lisää matkan varaamisesta ja maksamisesta.
Milloin saan matkadokumentit?
Noin kymmenen päivää ennen matkalle lähtöä, lähetämme lentoliput sekä muut matkaa varten tarvittavat asiakirjat sähköisesti.
Järjestetäänkö ennen matkaa tapaamisia ryhmän kesken?
Vuorivaellusmatkalle osallistuville järjestämme toimistollamme infotilaisuuden ennen matkalle lähtöä yleensä Teamsin välityksellä.
Ryhmämatkoilla osoitamme lentkokentälle tapaamispaikan, jossa voi tavata samalle matkalle osallistuvia matkan lähtöpäivänä.
Voinko varata ryhmämatkoihin lisäpäiviä?
Käytämme kaikissa matkoissamme reittilentoja, joten lisäpäivien järjestäminen matkan alkuun, loppuun tai molempiin on täysin mahdollista. Jos omat aikataulusi ja matkabudjettisi mahdollistavat ottamaan lisäpäiviä kiertomatkan yhteyteen, mekin mielellämme olemme joustavia ja räätälöimme hyvän lisäpäiväehdotuksen. Lisäpäivien palvelut toteutetaan englannin kielellä. Kysy lisätietoja toimistoltamme.
Voinko yhdistää matkan toiseen matkaan?
Kiertomatkojemme tarkkaan pohdittu aikataulutus mahdollistaa monien eri kiertomatkojen yhdistämisen laajemmaksi kokonaisuudeksi. Useammankin kiertomatkan yhdistäminen toisiinsa onnistuu käyttämällä vain yhdet kaukolennot kyseiselle kohdealueelle.
Voinko varata matkan ilman kaukolentoja?
Mikäli haluat itse järjestää lennot kohteeseen, voit ostaa Aventuralta pelkät maapalvelut. Halutessasi voit myös esimerkiksi liittää matkaan työmatkan. Samoin kahden tai useammankin Aventuran kiertomatkan yhdistäminen toisiinsa onnistuu käyttämällä vain yhdet kaukolennot kyseiselle kohdealueelle. Tarkempia tietoja saat toimistoltamme.
Voiko alle 18-vuotias lähteä opastetulle ryhmämatkalle?
Kaikki matkatyylimme eivät sovellu pienille lapsille tai alaikäisille matkustajille.
Alle 18-vuotias henkilö voi osallistua matkoillemme vain yhdessä laillisen huoltajansa tai kirjallisesti valtuutetun täysi-ikäisen henkilön seurassa. Jos matkaseurueeseesi kuuluu alle 18-vuotiaita, olethan yhteydessä toimistollemme ennen matkan varaamista.
Saako Aventurasta viisumit matkoille?
Asiakas on itse vastuussa viisumien hankinnasta. Lisämaksusta Aventura hankkii viisumit puolestasi. Tätä lisäpalvelua varten sinun tulee hyvissä ajoin toimittaa tarvittavat asiakirjat ja valokuvat toimistollemme. Viisumeihin liittyvistä asioista kerromme matkavarauksen yhteydessä. Matkoillamme passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Passin tulee aina olla täysin ehjä.
Tarvitsenko rokotuksia matkalle?
Kohdemaan rokotussuositukset ja -vaatimukset tulee tarkistaa omalta lääkäriltä, terveyskeskuksesta tai matkailulääketieteeseen ja rokotuksiin erikoistuneilta lääkäreiltä. Lisätietoja rokotuksista löytyy myös esimerkiksi sivuilta:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Mitä matkan hintoihin sisältyy?
Internetsivuilla ja matkaohjelmissa esiintyvä hinta on kyseisen matkan kokonaishinta per matkustaja jaetussa 2 hengen huoneessa. Yhden hengen huoneen lisämaksu ilmoitetaan kunkin matkan kohdalla erikseen.
Mikäli muuta ei ole erikseen mainittu, matkan hintaan sisältyy:
• Reittilennot economy-luokassa lipun hintaan sisältyvine veroineen
• Ilmoitetun tasoiset majoitukset ja ateriat
• Mainitut kuljetukset kohdemaissa
• Matkaohjelman retket ja aktiviteetit.
• Suomenkielinen 24/7 päivystyspalvelu matkan aikana.
Mikäli muuta ei ole erikseen mainittu, matkan hintaan ei sisälly:
• Varauksen käsittelykulu
• Mahdolliset viisumit tai turistikortit
• Mahdolliset maastapoistumismaksut
• Matkavakuutus
• Rokotukset, malarialääkitys, yms.
• Erikoismatkatavarat esim. urheiluvälineet
• Mahdolliset kameroiden käyttöä varten säädetyt maksut
• Lisämaksullisiksi ilmoitetut retket sekä matkaohjelmassa mainitsematon ohjelma
• Ateriat, joita ei ole mainittu matkaohjelmassa
• Tipit
• Muut henkilökohtaiset kulut
• Muu matkaohjelmassa mainitsematon.
Suomalaisen matkanjohtajan opastamien kiertomatkojemme hintaan sisältyy myös:
• Matka pienryhmässä
• Suomalaisen, kohteet hyvin tuntevan matkanjohtajan palvelut kohdemaissa
• Useassa kohteessa myös kohdemaan paikallisoppaan palvelut.
Mihin yhden hengen huoneen lisämaksu perustuu?
Sivuillamme esitetyt hinnat ovat per henkilö kahden hengen huoneessa majoittuen. Yhden hengen huoneen lisämaksu on ilmoitettu kunkin matkan kohdalla erikseen. Pyrimme pitämään tämän lisämaksun mahdollisimman pienenä, jotta yksin matkustavan henkilön matkakustannukset eivät nousisi kohtuuttomasti. Omassa huoneessa majoittumisesta aiheutuu matkanjäjestäjälle aina kulu, jonka yhden hengen huoneen lisämaksu kattaa. Omassa huoneessa majoittuminen on myös lisäpalvelu, josta usein kannattaakin maksaa!
Joissakin erityistapauksissa ei yhden hengen huonetta ole välttämättä saatavilla, esim. teltat tai kotimajoitukset. Tarkemmat tiedot on esitetty kunkin matkan kohdalla www-sivuillamme ja räätälöityjen matkojen matkaehdotuksissa.
Voinko lähteä matkalle ilman matkakumppania? Nais- tai miespaikalle?
Yksin matkustavat henkilöt voivat kiertomatkoja koskien ilmoittaa toimistollemme halukkuudestaan jakaa huone toisen samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa, eli esittää toiveen niin sanotusta nais- tai miespaikasta. Toiveen toteutuessa emme veloita 1hh-lisämaksua. Nais- tai miespaikan saatavuutta matkallemme emme voi taata, ja mikäli samaan huoneeseen sovittu toinen yksin matkustava henkilö peruu matkansa, veloitamme huoneeseen jäävältä 1hh-lisän.
Matkanjohtajan palvelu
Kaikkiin opastettuihin kiertomatkoihimme sisältyvät suomalaisen, kohteet hyvin tuntevan matkanjohtajamme palvelut kohdemaissa. Lisäksi kohteissa on useimmiten mukana myös paikallisopas. Monilla matkoilla suomalainen matkanjohtaja on mukana myös jo kaukolennoilla kohteeseen, joissakin tapauksissa matkanjohtaja on ryhmää vastassa perillä kohteessa.
Voit tiedustella toimistoltamme mahdollisuutta suomalaisen matkanjohtajan palveluihin myös räätälöidyillä matkoillamme.
Voinko ostaa Aventurasta lahjakortin?
Matkalahjakortti on mainio lahjavaihtoehto tai yllätys niin ystävälle, rakkaalle kuin perheenjäsenellekin. Voimme myös avata matkalahjatilin esimerkiksi häälahjaa varten. Lisätietoja lahjakorteista saat toimistoltamme.
Voiko lentoyhtiöiden etukortteja hyödyntää Aventuran matkoilla?
Voit saada etuja hankkimalla käyttämäsi lentoyhtiön/allianssin etukortti. Lentoyhtiön bonuskorttinumeron pystymme syöttämään lentovaraukselle ennen matkaa. Lennolle kirjauduttaessa on hyvä tarkistaa, että kanta-asiakaskortin numero on merkittynä boarding passissa. Etukortti on aina allianssi-kohtainen.
Pääsyt loungeen, loungekortit vs. Frequent flyer kortit?
Matkustusmukavuutta lentokentillä tuo pääsy loungetiloihin – korkeamman tason lentoyhtiökortti sekä osa luottokorteista antaa pääsyn loungeihin. Voit myös ostaa erillisen loungekortin, mm. Priority Pass ja Lounge Key ovat tällaisia. Lisätietoja saat toimistoltamme.